Co nowego?

Witamy po przerwie. Mieliśmy problemy techniczne związane z przenosinami na inny serwer oraz aktualizacją oprogramowania. Na szczęście udało się je rozwiązać. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony!
 
Strona główna arrow Zaburzenia mowy arrow Test do badania rozumienia mowy
Test do badania rozumienia mowy Drukuj Poleć znajomemu
17.06.2014.

 Na naszym rynku niewiele jest narzędzi pozwalających w sposób obiektywny badać rozumienie mowy u pacjentów z zaburzeniami mowy. Autorki „Testu do badania rozumienia mowy u dzieci i dorosłych” Elżbieta Szeląg i Aneta Szymaszek zaproponowały sprawdzanie rozumienia mowy poprzez badanie różnicowania dźwięczności głosek [t] i [d].

 

Przedstawiony przez nie test jest przeznaczony zarówno dla dzieci (powyżej 5. roku życia), jak i osób dorosłych. W książce opisującej test znajdą Państwo teoretyczny rozdział, który zawiera informacje na temat mechanizmów różnicowania dźwięczności, rozdział opisujący sam test (dla kogo jest przeznaczony, jak należy go przeprowadzać) i opis przykładowych badań zarówno osób bez uszkodzeń układu nerwowego, jak i badania pacjentów z uszkodzeniami mózgu (dla porównania przed terapią i po niej). Do książki dołączona została płyta CD, na której są nagrane serie syntetycznie wygenerowanych modyfikacji dwóch wyrazów: ?Tomek? i ?domek? oraz załączniki: ?Kartę odpowiedzi dla badanego?, ?Protokół odpowiedzi dla osoby prowadzącej badanie? oraz ?Matrycę do wykresu?. Pacjent ma przed sobą ?Kartę odpowiedzi? w postaci dwóch obrazków, na której pokazuje rysunek przedstawiający słowo, które właśnie usłyszał. Badający zapisuje to w specjalnie opracowanej tabeli, a następnie nanosi uzyskane wyniki na matrycę. ?Test do badania rozumienia mowy u dzieci i dorosłych? Elżbiety Szeląg i Anety Szymaszek na pewno przyda się nie tylko każdemu logopedzie, który pracuje z pacjentami z uszkodzeniem układu nerwowego (z afazją, u dorosłych podejrzewanych o postępujące zaburzenia mowy słyszanej w wyniku chorób neurodegeneracyjnych, u dzieci z zaburzeniami językowymi SLI), ale też specjalistom pracującym z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy i dysleksją. Bardzo cenne jest to, że proponowany przez autorki test pozwala również w sposób obiektywny kontrolować postępy terapii.
 
następny artykuł »

Strony partnerskie

© 2017 Logolandia - logopedia nie tylko dla logopedy :: Joomla! i Joomla! IE jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.