Co nowego?

Witamy po przerwie. Mieliśmy problemy techniczne związane z przenosinami na inny serwer oraz aktualizacją oprogramowania. Na szczęście udało się je rozwiązać. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony!
 
Samochody Drukuj Poleć znajomemu
06.04.2008.
To uniwersalna pomoc (ja używałam jej do terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy i sepleniącego). Przygotować ją można w 10 minut, a używać wiele razy.

Z kolorowego bristolu wycinamy 5-6 samochodów (dużych, z całej kartki A-4). Jak można się nimi "bawić"? Podaję kilka propozycji:

Opóźniony rozwój mowy

  • rozkładamy samochody na podłodze albo w rządku, albo  grupie (ale nie za daleko od siebie).  Dziecko skacze z jednego samochodu na drugi mówiąc najpierw: au- (pierwszy samochód) -to (drugi samochód) itd. W końcu skacząc na samochód wypowiada cały wyraz: auto.
  • na następnych zajęciach wprawiamy samochody w ruch: najpierw logopeda trzyma samochód, a dziecko parska wargami (samochód jedzie). Na drodze są przeszkody, przed każdą z nich maluch musi kazać nam zatrzymać samochód: Stop! Potem auto przeskakuje przeszkodę (Hop!) i jedzie dalej.  Potem zamiana ról. Dziecko prowadzi samochód, ale samo mówi sobie: Stop! Hop! i parska. Następnie zamiast parskania można wprowadzić słowo "jedzie" itd.

Seplenienie i inne wady wymowy (rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, bettacyzm itp)

  •  tu też wykorzystać warto fakt, że dzieci uwielbiają się ruszać. Prosimy malucha, żeby skacząc z samochodu na samochód mówił np. sylabę, którą chcemy akurat przećwiczyć. Do samochodu, na drugiej stronie można przykleić interesujące nas słowa itp.
  • jeśli dziecko pamięta, jaki kolor oznacza jaką sylabę (albo umie już czytać), można poprosić je, by odwróciło się na chwilę i schować jeden samochód. Ciekawe, czy będzie potrafiło zgadnąć, którą sylabę ukryliśmy? Wersja trudniejsza: po schowaniu jednego auta, zmieniamy położenie pozostałych (musimy jednak dziecko uprzedzić, że teraz będzie trudniej i samochody nie będą leżeć w tym samym miejscu).
  • samochody (z poprzyczepianymi do nich sylabami czy wyrazami) układamy w półkole. Dajemy dziecku woreczek z ryżem i prosimy, by spróbował rzucuić woreczkiem tak, by wylądował on na wybranym przez niego samochodzie. Jak mu się uda, wypowiada daną sylabę lub słowo.
  • można przykryć je kocem, a dziecko wyciąga po jednym. Wśród samochodów jest jeden czarny - jak wylosuje się ten czarny, trzeba "za karę" np. stanć na jednej nodze albo naśladowac odgłos, jaki wydaje żaba.

Ćwiczenie uwagi słuchowej (słuch fonemowy)

  • każdy samochód ma swój garaż (zrobiony np. z tekturowych pudełek, wszystkie garaże są rozstawione po jak największej przestrzeni). Dziecko wybiera jeden samochód, który trzeba wprowadzic do garażu. A my wybieramy jeden garaż, do którego maluch ma zaprowadzić samochód, ale jest to nasza tajemnica. Umawiamy się, że gdy mówimy: ka, ka, ka - to oznacza, że samochód jedzie w dobrą stronę, a jeśli mówimy:ga, ga, ga - trzeba zminić kierunek, bo garaż dla tego auta jest grdzi indziej. Dziecko musi uważnie słuchać, co mówimy.

W ten sposób można się bawić wiele razy. W zanadrzu możemy mieć także  tekturowe węże - do syczenia, muchy - do brzyczenia, koty - do sylaby: ka, ko itp.

Jeśli ktoś miałby inne ciekawe pomysły, zachęcamy do dzielenia się nimi. Opublikujemy je na naszej stronie podając (jeśli autor będzie sobie tego życzył) imię i nazwisko pomysłodawcy.

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Strony partnerskie

© 2017 Logolandia - logopedia nie tylko dla logopedy :: Joomla! i Joomla! IE jest Wolnym Oprogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.